söndag 3 oktober 2010

Vad är detta??


Söndagen rullar på...helgen har IGEN gått alldeles för fort :) men visst har jag också hunnit med en hel del; litet shopping med tösen, svamputfärd med svärfar, skönhetsmässa med väninnan.... Snart skall det bli söndagsmiddag med familjen!

Dagens bilder visar en grej som jag tror att härstammar från min mormor och morfar. Jag vet inte vad det är och hoppas att någon som tittar in kanske kan hjälpa mig?? Baume´s aerometer...ja jag vet att aero har med luft att göra men men... Grejen ser alltså ut som en termometer, är en rundstav och av glas. Inuti finns en 70-gradig skala på ett papper, inget annat. Man kan inte hänga upp den och den kan inte stå av sig självt.. Can anybody help me?

Jag hoppas att alla som tittar in här får en skön söndagskväll och en god början på den nya veckan som knackar på!
Louise

Ps. Ännu finns det tid att delta i min tävling. Imorgon kväll innan jag går och lägger mig drar jag en vinnare och så meddelar jag vem som vunnit på tisdag. Klicka på tävlingsbilden högst upp i marginalen och skriv en kommentar. Du behöver inte ha en egen blogg för att delta.



8 kommentarer:

  1. Kan det vara en hygrometer som mäter luftfuktigheten?

    Nu håller jag tummarna inför dragningen i din tävling...

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Enligt wikipedia används en areometer till att mäta vikten hos vätskor. Som exempel nämns att man med en sådan kan mäta alkoholprocenten på vin och öl eller fettprocenten på mjölk! Intressant mätare, alltså!

    SvaraRadera
  3. Ojdå, det var en speciell mackapär, men jag ser det har kommit information redan. Helgerna går otroligt fort, tror bestämt att jordklotet har börjat snurra snabbare! För mig blir det en Oo så trevlig vecka! ;o)

    SvaraRadera
  4. Så mycket du hunnit med över helgen. Men visst är det så att den gått alldeles för snabbt (igen...).
    Jag ser att du redan fått svar på vad en aerometer är. Fin och dekorativ är den också!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  5. Nåt med vin att göra, gissar jag?
    Fin är den, anyway!

    SvaraRadera
  6. Hej Louise!
    Vilken fin gammal grej! Har ingen aning om vad man använder den till men ser att du fått svar här ovan:)

    Ha en trevlig kommande vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  7. Fin grej oavsett vad det är för en mätare... gillar även dina snygga kronor... mycket vackra när metallen är platt ;).
    HOppas du har en fin vecka. Min verkar bli lite lugnare än den förra ;)

    Kram,
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Kan tyvärr inte hjälpa dig. Vad spännande. Min födelsedag imorgon så jag håller tummar och tår för att det blir jag som vinner
    KRAMIS

    SvaraRadera