onsdag 7 april 2010

Källarpojekt

Ja nu är det inte många arbetsdagar kvar denna vecka mera...håller ni med om att tiden rusar iväg med stormsteg nu?
Jag har nu bloggat ungefär ett halvt år och under den tiden har jag några gånger fått frågor eller kommentarer i stil med : "Har ni det alltid så där städat hemma hos er ?" "Oj vilken fin ordning och reda ni har", "Tänk så fint (underförstått; och färdigt) hus ni har" osv...Ja den som lever i den tron kan genast svitscha över till någon annan blogg , för idag visas sanningen och verkligheten, som vi lever i just nu :O)

Det är klart att vårt hus och hem är precis som alla andras, ostädigt och oredigt ibland och dessutom är det ju allt annat än klart - det vet de som känner mig!
Källarens ytterväggar fanns givetvis på plats när vi flyttade in men allt annat var ogjort. Fortsättningsvis är mycket ofärdigt men en del har blivit klart. Idag får ni alltså hänga med ner till källaren. I källaren kommer det, när den är klar, att finnas ett arbetsrum, bras/sällskaps/tv-rum, wc, badrum & bastu, diverse förråd, hjälpkök samt givetvis vinkällare :O)

Ner till källarvåningen kommer det ganska mycket ljus från de två stora fönster som finns i trappnedgången. Ni ser att öppningen till källaren är stor och det betyder att det blir högt i tak i bras/sällskaps/tv-rummet (kallar det i fortsättningen för tv-rummet).

Lampor infällda i trappräcket ger ett ganska mysigt sken kvällstid. Lampor, som skall installeras som allmän belysning i tv-rummet har ännu inte sprungit emot mig... och sladdarna står därför ut på vissa ställen...

Palmen, har hängt med länge och har emellanåt varit inhyst hos goda vänner då vi bott på sådana platser att vi har haft för lågt till tak så att den inte rymts in... Den börjar bli alldeles FÖR stor och hög tycker jag....men det tycker inte herrn i huset (som var den som köpte den för ca 20 år sedan)

Här får man kanske en uppfattning om hur högt det blir till tak.
När man kommer ner för trappan har man en ytterdörr rakt framför sig. Till vänster finns en öppen spis som bara fått en ojämn slammad yta. Dörren som syns leder till en liten wc. Till höger blir arbetsrum till vänster allt annat.
Blivande arbetsrum...no comments...

För att få ett så enhetligt intryck som möjligt valde vi samma golvmaterial i källaren som i många rum i övrevåningen.
Stylat och snyggt???? Vår gamla bäddsoffa, en frysbox, udda möbler... Men jag ser framför mig en snygg matta, korgmöbler, durabla, sköna.... kanske... :O)
Här ser man ingången till hjälpköket. Nej skåpen skall inte vara blå :O) det är en sorts skyddsplast som är pådragen....skåpdörrarna är vita.
Bordsytorna blir mörka liksom golvet.
Ja här kommer vi i sinom tid att bada bastu...

Och in i det som nu är ett rum för diverse inkastade överlopps prylar...skall det inredas en vinkällare. Glasdörren (bastudörren) kommer att bli kvar men handtaget skall bytas ut till något annat. Har funderat på att ta kontakt med en smed, för att eventuellt få något handtag i gjutjärn.
Ja det var några bilder. Jag hoppas att jag snart får visa några bilder igen , då åtminstone något av utrymmena är mera städade, klara och uppiffade. Men inställningen är nog den att jag ser glaset som halvfullt - inte halvtomt :O)! Positiv alltså!
Det var allt för idag! Ha ett gott slut på arbetsveckan. Vi hörs snart igen :O)
Louise







20 kommentarer:

  1. Det var verkligen kul att se. Jag gillar såna före-efter bilder. Det är skoj att få följa med på ett projekt och se hur det ser ut under tiden. Inte bara piffiga färdigbilder.

    Men det är ju jag då. Andra kanske tycker något annat.

    :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det kommer bli hur fint som helst det där! Och med tiden har du nog dina önskemöbler:) Man kan inte få allt på en gång, det vore nog inte lika kul heller....
    Tack för grattis-skålen:) Jag hade underbara dagar o nu kan jag kalla mej 40;)
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Oj det kommer att bli toppen!! Tänk vilket hus ni har och kommer att få. Är bara en gnutta avis!

    SvaraRadera
  4. Du kommer vara glad senare för att du har tagit före-bilder! Annars är det så lätt att glömma allt arbete man lagt ned.
    Härligt med så rymlig källare. Fast vi har två våningar (övre med full höjd) så kunde jag gärna haft en källare också ;) Förvaring får man ju aldrig för mycket av... eller? Kanske skulle ta och göra mig av med en hel del istället.
    Riktigt kul att du visade oss! Själv är jag inte så givmild med såna bilder, men - hey - det är ju faktiskt verkligheten hos oss alla.
    Nu ska jag ta itu med att vika bort några tvättberg. Har äääntligen hängt den utomhus, men fick torka det sista inne. Hmmm... på en ställning framför "findörren" *joooråsåatt...*

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Jag ska försöka svara på din fråga så att det blir begripligt...
    Gå in på "Layout" och därefter "Redigera HTML". Nu ska du se en massa siffror och bokstäver i en salig röra. Skrolla ner i "Redigera mall" tills det står "Outer wrapper". Under den rubriken finns olika siffror med px efter. Jag har t.ex 800px på Outer wrapper och 470px på main wrapper och 220px på sidebar wrapper. Det är bara att gå in och ändra siffrorna i dokumentet pch trycka på kanppen förhandsgrandska för att titta hur det blir innan man sparar.

    Hoppas du får till det. Jag är inte direkt kunning men löste det med en väldigt torftig förklaring (enligt mig!=) men hoppas min är bättre:=)

    Kram
    Marika

    SvaraRadera
  6. Tack för en fin visning! Ja, sådär är det ju... du skulle se vår gård... suck. Vad skönt det är med bloggbilder, manvisar bara vad man vill och när man vill!

    SvaraRadera
  7. Bra att du visar att ni är normala människor med litet stök på en liten plätt helst! ;o) Vi har bott i vårt hus 25 år i år och det finns alltid något att jobba med! I kväll borde du ha sett Bengt Frithiofssons vinkällare i "Halv åtta hos mig". Vilken space ni har med högt till tak! Det där kommer att bli toppen! ♥

    SvaraRadera
  8. Meillä on tuo sama kukka, en tiedä edes nimeä. Olemme jo kertaalleen katkaisseet sen, mutta taas se kipuaa kohti kattoa :)

    SvaraRadera
  9. Skönt att se andras "före bilder" och att även andra visar den nakna sanningen... *ler*
    Det kommer att bli hur bra som helst!
    Vilka härliga utrymmen ni har!
    Inte illa att ha hållt palmen vid liv så länge!
    Stor kram Mimmi

    SvaraRadera
  10. Svar: tänkte inte berätta riktigt ännu vilken bok det rör sig om, men den kommer ut först i höst nångång.

    SvaraRadera
  11. vilken härlig källarvåning ni kommer att få så småningom - i synnerhet vinkällaren låter grymt intressant!
    ska bli verkligt kul att se allt sen när alla delar fallit på plats.
    allt gott! kram

    SvaraRadera
  12. Det kommer att bli jättefint hemma hos er när allt är klart. Vi har ju alla rörigt hemma, men som tur syns inte allt på bild, bara det man själv vill visa!

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att du visar oss runt. Ni har så fint hus! Vilken härlig källarvåning ni får när den är klar!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  14. Hej !
    Jag tänkte på din palm, det ser ut som en dracena och om det är en sådan så kan man skära av den så kommer det nya skott från den gamla stammen. Så kan du få den att grena sig lite om du vill. Toppen du skurit av går dessutom att sätta i lite jord så tar den sig fint också. Ett litet tips om du har lust. Ha det gott ! Mvh
    Pernilla ia_pernilla@hotmail.com

    SvaraRadera
  15. Ah snacka om inspirerande bilder - du är också mänsklig ;)

    Lycka till med alla husprojekt.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Du har inte sett min källare, så långt i från din fina. Ingen kommer att få se min om de inte tränger sig in i huset och smiter ner, det är enda möjligheten att se vår källare. Kram

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Jo men så är det ju! Här hemma känns det mest som kaos nu för tiden med baby-leksaker lite överallt! Ert hus är jättefint och kommer att bli ännu finare när det blir klart :)
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Det är inte precis hela tiden man har ordning och reda på allt hemma. Men visst vill man visa sitt hem från dess bästa sida på bloggen, och då kanske inte ett diskberg eller strykberg för den delen är det roligaste att se...

    Ert hus är såå snyggt!!

    Jag älskar trappen och det är så läckert med de infällda spottarna i räcket.

    Är säker på att källaren kommer bli lika fin och smakfull som övriga huset :)

    Kramar Linda

    SvaraRadera
  19. Det blir snyggt! Ljust och luftigt! Gillar det mörka golvet också!
    /Lena

    SvaraRadera
  20. Åh, Det kommer bli lika fint o smakfullt som i övriga huset, och inte var det stökigt i källaren heller, skulle jag visa hur vi har det då skulle jag få lägga in varningstext på bloggen! Fniss! Önskar dig en trevlig helg vännen! Kram Therese

    SvaraRadera