tisdag 3 november 2009

Novemberläsning

Temperaturen börjar vara på minus där ute men inne är det varmt och skönt. Vad passar väl bättre en kulen novemberkväll än läsning. Jultidningar av alla de slag är just nu en given favorit ( har hittills skaffat 4 nya tidningar för i år) men jag har också några böcker som jag gärna bläddrar i.


Boken "Vinterns goda ting" köpte jag ifjol och den får nu stå i en ställning i köket, lätt att nappa åt sig och titta i. Det är frågan om en kokbok och en inspirationsbok och den är späckad med recept , med idéer om blommor, prydnader och dekorationer. Det är en bok att njuta av, med stämningsfulla bilder och lockande text.

Jag tänkte dela med mig av ett glöggrecept från boken:

Farfars Portvinsglögg (en mustig favorit)

1 rödvin (75 cl)
1 liten röd portvin (37 cl)
1 msk kardemummakärnor
1 liten kanelstång
8 hela kryddnejlikor
1-1½ dl farinsocker

Blanda allt i en kastrull och låt stå minst 3-4 h eller över en natt så att kryddornas smak blommar ut ordentligt. Hetta sedan upp till kokpunkt men låt inte glöggen koka. Servera varm med russin och mandel.

Det finns också några kastanjerecept i boken. Dessa har jag dock inte varit sugen på att prova. Jag har istället använt mina kastanjer (och nötter) som dekoration. ☺


Jag måste igen passa på att tacka alla läsare för underbara kommentarer. Det är så roligt att läsa dem!
Njut av vädret, november och av varandra ♥ ! Ha en skön fortsättning på veckan!
Louise


16 kommentarer:

  1. hei på deg.
    ja nå er det vinter,vi har rundt 7 grader døgnet rundt vi,ikke sett kong vinter ennu,
    men den kryper nærmere nå.
    herlig med julemagasiner ,sitte å kose seg å bare nyte.
    kjempe fin oppskrift,
    ånydelig bilde av lys,fikk julestemning.
    ha en fin fin kveld.
    klem fra sylvia

    SvaraRadera
  2. Har letat Lantlivs julnummer men inte hittat den ännu. Köper alla jultidningar jag kommer åt nu :)

    Ha det!

    SvaraRadera
  3. Så härligt med så mycket bra läsning inför julen! Det börjar bli dags att ladda upp för planerandet och bara njuta av vackra bilder!

    Du hade funderingar om Wilmas rum alltid var sådär städat, hi,hi....nä, det är det inte. Men en liten hemlighet med att hon kan ha fint är vårt lekrum, där är det mest stök. Rummen uppe blir mest som sovrum och kan vara fina i perioder.

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  4. Hos mig finns precis samma litteratur :)
    Ha en skön måndagkväll!

    SvaraRadera
  5. Härliga magasin! Jag älskar julnumren och sparar dem alla! Tack till dig för dina mysiga inlägg! Du har kommit jättebra igång med bloggen! :)
    kram, Kamomilla
    p.s Snygg header!!!

    SvaraRadera
  6. Tuota glögiohjetta täytyykin testata - ja piakkoin.

    SvaraRadera
  7. Hej Louise!
    Visst är det kul att bläddra i alla jultidningarna! Senaste Lantliv hade såå mycket fint, man blir ju alldeles sjuk,hihi!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag har inte lyckats hitta Lantliv i butiken ännu! Får väl börja prenumerera! Jag har sparat förra årets julnummer. Så jag började läsa dem redan i början av oktober, fniss!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Nu kommer jag kanske med en jättedum fråga. Hur gör man för att få in flera bilder på bloggen upptill? Jag har försökt men det är stört omöjligt.
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  10. Ja alla dessa tidningar..jag har en del också njutbart man kan titta i dom om o om igen..Kram

    SvaraRadera
  11. Åh det är härligt med alla jultidningar som kommer ut nu, sååå mycket inspiration!:-) Ha en bra dag, kram Sofia

    SvaraRadera
  12. Åh, Vilka härliga bilder du bjuder på...Visst är det roligt med alla inspirerande tidningar som kommer....Kramis Therese

    SvaraRadera
  13. jag bladdrar också gärna jultidningar och jag måste säga att Lantliv är allt bäst som finns.
    Nu väntar jag förstås Vackre Hjems julnummer.

    SvaraRadera
  14. jag älskar att bläddra i alla dessa jultidningar. måste ärligt medge att jag känner igen de flesta av dem du visar ;)

    SvaraRadera
  15. Hej! Köpte Lantlivs julnummer idag, massor av fint att titta på =) I går hade vi glöggpremiär här hemma, oj så gott det var och doften...mmmm.
    Ha det gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Åja julebladene er de aller kjekkeste å se i, har ikke kommet så langt ennå, men må snart få litt juleblader i hus. Jeg har også noen julebøker som jeg har funnet frem alt:) Og ja jeg har nok vært gansk mye på nettet og sett etter interiør- og husbilder nå som vi planlegger hus:O) Ha en finfin kveld:)

    SvaraRadera