onsdag 20 januari 2010

Grönt är skönt

Det har varit diskussioner på en del bloggar om förmågan att ta vara på stunden här och nu. Jag skriver under allt som har att göra med att vi borde bli bättre på att se det fina i vardagen, det fina vi har omkring oss och fokusera på nuet.

Nu är det vinter och jag njuter av den! Den ger i år fina möjligheter till sköna utevistelser såväl i naturen, i pulkabacken, som i skidspåret eller på skridskoplanen! Barnen njuter! Ändå vill också jag föra in en del nya friska fläktar i hemmet just nu, kalla det sedan en längtan till våren....?? Med januari kommer ofta ohjälpligt ett "behov" av fräscha detaljer såsom tulpaner eller andra växter. Jag har faktiskt inte ännu köpt tulpaner åt mig själv men grönväxter på rea inhandlade jag häromdagen.


Eftersom alla mina "plättisar" blev lite illa behandlade på senhösten blev de så skräpiga och fula att jag slängde dem. Nu köpte jag en ny och jag ska försöka komma ihåg att inte låta den torka ut... Placerade den i ett 1 liters mått, som jag köpte i diverse-antik-skrot-handeln invid jobbet. Redan tidigare i höstas fick det lilla måttet följa med hem från samma plats.


Får be om ursäkt för bildkvaliteten som ännu lider av brist på ljus....

Så blev det också en form av murgröna och den skall väl också ha regelbunden vattning... så här gäller det att försöka börja komma ihåg...

Men sedan knäppte jag slutligen bild på en blomma, som inte har tagit illa upp trots att den "glömts bort". Min gamla garderobsblomma har skjutit nya skott och ser så fräsch ut! Den fick genast litet vatten när jag märkte det :O)

Ikväll skall det bli en liten make-up förevisning hos en vän, med möjlighet till lättare hand- och/eller ansiktsvård. Skönt!

Ha en härlig kväll alla ni som ännu tittar in!

Louise (som just idag känner att hon har liiite gröna fingrar :O))

17 kommentarer:

  1. Antik-skrothandel bredvid jobbet, det låter intressant det! Ett charmigt 1-l mått fick du tag på!
    Fräscha nya växter piggar upp!
    Jag har inte köpt några tulpaner än heller då både amaryllisar och orkidéerna blommar för fullt men nya plättisar och hjärtan på tråd skulle jag behöva få tag i också.
    Nicole

    SvaraRadera
  2. Hei, hienot mitat :) Aikaisin se vihreän kaipuu tulee vaikka täyttä talvea eletäänkin. Itse ostin tänään ensimmäiset tulppaanikimput :)
    Pienet käsi-ja kasvohoidot on aina paikallaan :)Mukavaa iltaa!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint mått du köpt! Härliga grönväxter du köpt också.
    Svar på dina fråga : Mina kuddar har jag sytt så att jag kan ta av och tvätta om det behövs.
    Njut av kvällen med hand och ansiktsvård!

    SvaraRadera
  4. Vad fina gröna växter du har köpt.Vad fina skott din garderobsblomma skjuter upp.Alla barnen älskar att det är snö och att dom kan åka pulka och skridskor.Vilket härligt mått du har köpt.ha en mysig kväll med hand och ansiktsvård vad mysigt det låter.Varmkram Rita ♥

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert mått! Så härligt att ha en sån butik vid jobbet!!
    Jaa jag försöker njuta av den årstid vi är i nu o inte bara tänka framåt. Nu är nu!
    Men blommor mår man alltid gott av. Själv fick jag så vackra tulpaner idag, det gjorde min dag ljusare!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  6. Kevättä kohti alkaa jo vihertää monessa blogissa=) varma kevän tulo on minulla myös että on pakko saada uusia huonekasveja=)

    SvaraRadera
  7. Mmmm, så härigt inlägg!

    kram
    emma

    SvaraRadera
  8. Det härliga med garderobsblommor är att dom ska jättelite vatten,jättelite jord och jättelite ljus*L*
    Älskar dom blommorna då jag alltid glömmer att jag har blommor*L*

    annbritt

    SvaraRadera
  9. Garderobsblomman var den enda som överlevde hos mig... och sonen tog den med sig när han flyttade ut! :D

    SvaraRadera
  10. herlig,
    Å, ja du enig med penger på det grønne på ditt vakre.
    veldig viktig å ta noen av de små ting i hverdagen, stoppe opp for å ta til Øyeblikket,
    Jeg tar en dag av gangen ..
    Herlige bilder, lyssetting mangler vi alle gjør vi ta bilder av dagen, men det vil snart igjen.
     har en herlig kveld, klem fra Sylvia

    SvaraRadera
  11. Hej Elin!
    Jag skriver under på allt ovan om att leva i nuet!
    Men det är något visst med att längta... :)
    Bara man tar vara på vardagen och lär sig att uppskatta det fina i nuet!

    Vackra bilder på dina vackra gröna växter!

    Här hemma har vi vårfeelings redan nu eftersom vår lilla tös fyller år denna månad så då blir det lite mer pastelligt i växter och annat, men utomhusbelysningen är fortfarande kvar så våren får allt vänta på sig!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  12. Minäkin nautin juuri nyt talvesta, mahtavaa että on kerrankin kunnolla lunta ja pakkasta!

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra mått du har..jag har två små,,tycker dom är så fina..ja här skulle det oxå behövas byta lite blommor,,Kram S

    SvaraRadera
  14. vi tycks vara flera med endast lätt ljusgröna fingrar här i bloglandia ;) hos oss skulle våra få äkta grönväxter inte överleva om inte maken skötte om vattnandet...
    dina mått är så tjusiga, så! kram

    SvaraRadera
  15. Hejsan!
    Hittade hit via Kamomillas blogg och måste säga att du har en jättefin blogg! Vilka härliga bilder! Hit återkommer jag gärna... Roligt att hitta fler finlandsvenska bloggar dessutom.
    En fin bukett med tulpaner fick jag faktiskt av min snälla man härom veckan! Härligt med lite fräscha blommor som lyste upp på köksbordet.
    Min plättis strök tyvärr med före jul, jag som ahade en så fin kruka jag skulle plantera om den i och allt! Och min hjärtan på tråd höll på att gå samma öde till mötes den också, men jag lyckades rädda två skott och det ena ser ut att ha klarat sig, vilken tur! Men en ny plättis mnåste jag ha, före jul hade de inga på Plantagen... Kanske det kommit in nya växter nu?
    Ha det så bra! :)

    SvaraRadera
  16. Fina bilder! Håller med om att man gärna tar in mycket nytt hemma nu i längtan efter vår. Visst är vintern vacker men på insidan vill man gärna börja rusta för nästa årstid.

    SvaraRadera
  17. Hej Louise! Visst får man litet nytänk i januari även om man ska leva i nuet och njuta av stunden! Fina bilder trots att vi inte har sol och fina blommor. Jag brukar vara bra på att skaffa blommor, men att hålla dem alltför länge vid liv är det värre med. Ha ett skönt slut på veckan! ♥ Ann-Lis

    SvaraRadera